گاز co2

گاز co2
گاز co2
                     

گاز co2

       

گاز co2

گاز co2 (دی‌اکسید کربن) یا گازکربنیک با فرمول شیمیایی از ترکیب کربن با اکسیژن به دست می‌آید. گاز کربنیک براثر احتراق ذغال و مواد آلی در مجاورت اکسیژن، تخمیر مایعات، تنفس حیوانات و گیاهان و غیره به دست می‌آید. گاز co2 اولین بار در قرن هفدهم توسط شیمیدانی به نام “جان باپتیست ” شناسائی شد. این شیمیدان از اختلاف جرمی که میان ذغال چوب اولیه و خاکستری که از سوختن آن در یک محفظه بسته بدست آمد، متوجه ی حضور جزئی نامرئی ( گاز ) در این فرآیند شد.

گاز co2 در دهه 50 از قرن هفدهم به وسیله ی فیزیکدانی بنام “بلاک” بررسی شد . او کشف کرد که وقتی کلسیم کربنات سوزانده شود یا با اسید واکنش بدهد ، گازی تولید می کند که از هوا سنگین تراست، بلاک این گاز را هوای ثابت نامید.

گاز co2 ( گاز دی اکسید کربن ) یا گازکربنیک با فرمول شیمیایی CO2 از ترکیب یک اتم کربُن با دو اتم اکسیژن تشکیل شده است.

گاز دی اکسید کربن

گاز co2 گازی بیرنگ و بی بو است و دارای طعمی مایل به اسید می باشد ( در صورت استنشاق بدلیل ترکیب شدن با بزاق دهان اسید کربنیک تولید می کند ).

گاز co2 دارای جرم مولکولی 44.0095 gr/mol می باشد. co2 را با گاز co اشتباه نگیرید، این دو گاز با یکدیگر متفاوت می باشد و اشتباده نادرست باعث خطرات نابهنگام خواهد شد.

تهران گاز فروشنده و شارژ گاز co2 را بر عهده دارد، می توانید جهت همکاری با ما در ارتباط باشید.

کاربردهای گاز co2

  1. استفاده از گاز co2 در اطفاء حریق
  2. استفاده از گاز دی اکسید کربن در تولید نوشیدنی (دی اکسید کربن برای تولید نوشابه های غیر الکلی و آب معدنی به کار می رود).
  3. استفاده از co2 در تولید مواد غذائی ( صنعت شکلات سازی (برخی شکلات ها با کربن دی اکسید فشرده می شود به طوریکه وقتی در دهان حل می شوند حباب آزاد می کنند) ، خمیر مایه ها ( جوش شیرین و بیکینگ پودر )
  4. استفاده از co2 در صنعت بسته بندی مواد غذائی
  5. استفاده از co2 در جوشکاری صنعتی
  6. کربن دی اکسید مایع بعنوان یک حلال چربی دوست برای جدا کردن کافئین از قهوه بکار می رود.
  7. استفاده از گاز دی اکسید کربن در در صنایع شیمیائی و داروئی (تولید اوره، کربنات و بی کربنات و سدیم سیلیکات )

سایر کاربردها

  1. استفاده از co2 در پزشکی برای ایجاد تعادل میان کربن دی اکسید و اکسیژن در خون
  2. استفاده از گاز co2 در تحقیقات بیولوژیکی
  3. استفاده از co2 بعنوان تسهیل کننده در استخراخ نفت (این گاز تحت شرایط فوق بحرانی به درون چاه های نفت تزریق شده که می تواند هم به عنوان ماده فشرده کننده عمل کند و هم اینکه ویسکوزیته نفت را کاهش داده و این امر باعث می شود که نفت سریعتر به داخل زمین حرکت کرده و به چاههای استخراج جریان یابد).
  4. حمل و نقل مواد غذائی یخ زده به کمک دی اکسید کربن جامد و مایع
  5. استفاده از دی اکسید کربن بعنوان گاز خنک کننده در سیستم ها و فرآیندهای سرمایشی ( دی اکسید کربن مایع دارای نام صنعتی R-744 می باشد که در سیستم های سرمایشی بکار می رود).
وارد کننده گاز co2 و شارژ کننده گاز داخلی co2
وارد کننده گاز co2 و شارژ کننده گاز داخلی co2

کاربرد آزمایشگاهی گاز co2

در آزمایشگاه‌های علوم زیستی کپسول CO2 به همراه رطوبت و دما به منظور رشد سلول و میکروارگانیسم در دستگاه انکوباتور استفاده می‌شود.

سایر کاربردهای گاز co2

یکی از کاربردهای مهم این گاز co2 در گلخانه‌ها برای پرورش گل و گیاه می‌باشد. همان طور که گفته شد گیاهان برای انجام فرایند فتوسنتز و رشد و نمو خود به CO2 نیاز دارند. در خاموش کردن آتش نیز از کپسول به دلیل غیر اشتعال زا بودن و چگالی بیشتر آن نسبت به هوا در کپسول آتش نشانی استفاده می‌شود. گاز کربنیک می‌تواند همانند یک پتو آتش را پوشانده و از رسیدن اکسیژن به ماده سوختی برای ادامه سوختن جلوگیری نماید.

ودیگر کاربرد گازco2

  • صنایع سردکننده
  • تولید نوشابه‌های گازدار
  • ریخته‌گری و جوشکاری
  • اطفاء حریق
  • کنسروسازی مواد غذایی

اطلاعات ایمنی گاز دی اکسید کربن

گاز co2 گازی غیر قابل اشتعال و غیر قابل انفجار است اما تنفس آن در غلظت های بالا بدلیل اسید ضعیفی که تولید می کند باعث ترشی دهان و سوزش گلو می شود حتی ممکن است سبب خفگی و مرگ شود.

سیلندر گاز co2 ماکزیمم دارای فشار 50 تا 70 بار می باشد و می بایست در استفاده از آن حتما از رگولاتور گاز بعنوان فشارشکن استفاده کرد.

روش تزریق دی اکسید کربن

با توجه به اینکه تزریق co2 فقط زمانی موثر واقع میشود که امکان فتونسنتز میسر شود از این رو باید تزریق آن در طول روز از طلوع آفتاب تا یکساعت قبل از غروب آفتاب صورت پذیرد از طرفی در زمان تزریق دی اکسید کربن دریچه های تهویه کاملا” بسته باشند با توجه به موقعیت گلخانه و عرض جغرافیایی منطقه، تزریق دی اکسید کربن معمولاً از اواسط آبان تا اواسط فروردین صورت میگیرد. دستگاه های مولد دی اکسید کربن در مرکزگلخانه از سقف آویزان میشوند. روش معمولی افزودن دی اکسید کربن به محیط گلخانه ، سوزاندن نفت، و یا گازطبیعی است که بوسیله دستگاه های مخصوص مولد صورت میگیرد.

نکات ایمنی گاز کربن دی اکسید

اطمینان از سالم بودن کپسول CO2، شیرها، لوله ها و شلنگ های حاوی گاز CO2 به ویژه اگر کپسول دی اکسید کربن در محیط های بسته استفاده می شود این نکته باید مدنظر قرار گیرد، زیرا در صورت نشت و تجمع گاز کربنیک در محیط، تنفس آن منجر به تغییر اسیدیته خون و در نتیجه صدمه به سیستم تنفسی، قلبی-عروقی و عصبی می‌شود.

تهویه مناسب محل نگه داری کپسول گاز CO2 تهویه مناسب باعث می شود در صورت بروز نشتی از تجمع گاز در محیط جلوگیری شود.

استفاده از دستکش و عینک هنگام کار با کربن دی اکسید مایع یخ خشک برای جلوگیری از ایجاد سوختگی سرد و آسیب به ارگان‌های حیاتی بدن لازم است این نکات رعایت شود. استفاده از سیستم تقلیل فشار در کپسول CO2 و بستن کامل شیر بعد از هر بار مصرف

co2

خرید گاز دی اکسید کربن

نکته ای که می بایست به آن توجه کرد این است که با توجه به اینکه داخل سیلندرهای co2 دارای دو فاز گاز و مایع می باشد شیر های این سیلندرها جهت کنترل فشار داخل سیلندر، دارای سوپاپ و یا Rupture می باشد.

در حالت مایع معمولا دی اکسید کربن در تانک های بزرگ به مشتریان عرضه می شود.

شایان ذکر است در صورتی که سیلندرهای 40 و 50 لیتری دارای شیر سیفون دار باشند می توان از فاز مایع دی اکسید کربن استفاده کرد. ( معمولا شیرهای این سیلندرها بدون سیفون است ) گاز co2 آزمایشگاهی با خلوص 99.998% گرید 4.8 به فروش می رسد.

سیلندرهای گاز co2 آزمایشگاهی به رنگ بدنه مشکی و گلوئی طوسی سیر می باشد.

سیلندر co2 دارای شیر راست گرد به همراه سوپاپ اطمینان می باشد.

شیر سیلندرهای co2 معمولا DIN6 است.

مجموعه تهران گاز در جهت فروش و شارژ گاز co2 فعال می باشد، قیمت این گاز همانند گاز اکسیژن از قیمت پایینی به دلیل رایج بودن گاز در کشور برخوردار می باشد.

دی‌اکسید کربن CO2

co2 ، گازی است غیرقابل اشتعال، بی‌رنگ و بی‌بو تا حدی اسیدی و با جرم مولی ۴۴٫۰095 گرم بر مول، این گاز حدود ۰٫۰۳% از حجم هوا را تشکیل می‌دهد. دی‌اکسید کربن ممکن است هم‌زمان به سه حالت‌جامد، مایع و گاز در دمایی معادل ۵۶ درجه سانتی‌گراد و فشاری معادل psi 60.4 وجود داشته باشد. گاز co2 در دمایی تقریباً معادل منفی ۷۹ درجه سانتی‌گراد و در فشار جو، متبلور می‌شود که در این شرایط «یخ خشک» را تشکیل می‌دهد. به دلیل پائین‌ بودن میزان حجم این گاز در هوا، هوا محل ذخیره مناسبی برای این گاز نمی‌باشد. درنتیجه، دی‌اکسید کربن در مسیر جریان‌های تولیدی متنوع محصولات فرعی حاصل می‌شود.

روش های تولید گاز دی اکسید کربن

1. تولید گاز co2 در نتیجه ی احتراق سوختهای فسیلی

2. تولید co2 در اثر تقطیر هوا (در این صورت گاز کربن دی اکسید تولید شده دارای درصد کمی گاز کربن مونوکسید نیز می باشد ).

3. تولید co2 از واکنش بسیاری از اسیدها و کربناتهای فلزی ( برای مثال واکنش میان هیدروکلریک اسید و کلسیم کربنات ).

4. تولید co2 به عنوان محصول جانبی تخمیر قندها در کارخانجات تولید کننده نوشابه های الکلی ( تخمیر قندها تولید اتانول و گاز دی اکسید کربن می کند )

5. تولید co2 به عنوان محصول جانبی در تولید سدیم فسفات

6. اکسید آهن به وسیله کک به آهن تبدیل شده که این فرایند تولید گاز دی اکسید کربن می کند.

نقش دی اکسید کربن

در افزایش محصول کربن یکی از عناصر مورد نیاز گیاه است که میزان آن در مقایسه با سایر عناصر در حد بالایی قرار دارد. نزدیک به 40% وزن ماده خشک گیاه را کربن تشکیل می دهد . گیاهان،کربن مورد نیاز خود را از گاز co2 موجود در هوا تامین می کنند. قسمت بیشتر این گاز از طریق روزنه های برگ که به حالت باز هستند وارد گیاه میشوند .

وقتی گاز co2 وارد سلولهای گیاه شد، در آنجا به کمک انرژی حاصل از نور خورشید به هیدرات های کربن تولید شده به سایر قسمت های گیاه منتقل میشوند و در ساختار سایر مواد گیاهی شرکت می کند و موادی را که برای رشد و نمو گیاه ضروری هستند تولید میکنند. فرآیندی که در آن دی اکسید کربن به کمک نور خورشید در داخل کلروپلاستهای سبز به مواد هیدرو کربنه قابل استفاده در گیاه تبدیل میشود را فتوسنتز می نامند .

بیشتر درباره گاز co2 بدانید

بطور متوسط ، کمی بیش از 3% هوا را دی اکسید کربن تشکیل میدهد که میزان آن در شرایط فعلی 345 قسمت در یک میلیون (ppm 345)است یعنی در هر یک میلیون کیلو هوا 345 کیلو دی اکسید کربن وجود دارد ، میزان گاز دی اکسید کربن در هوا آزاد بین ppm 400-200 در نوسان است که معمولاً بیشترین میزان یعنی حدود ppm400 در مناطق صنعتی مشاهده میشود. کربن موجود در مواد سوختی در هنگام احتراق تبدیل به دی اکسید کربن میشود. میکروارگانیسم هایی که از بقایای گیاهی یا حیوانی تغذیه میکنند همانند انسان بر اثر عمل تنفس ، گاز دی اکسید کربن متصاعد میکنند.

گاز co2 در کپسول آتشنشانی

این گاز به عنوان خاموش کننده در سیستم آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص دی اکسید کربن این قسمت به آن خواهیم پرداخت.

در کپسول های 6، 12 و گاها در 50 کیلویی می باشد که وزن های سنگین دارای چرخ قابل حمل می باشند. همانطور که گاز فوق در جوشکاری استفاده میشود در خاموش کردن آتش تاثیر موثر دارد.

پرینت صفحه
021-66757125