گاز n2o

گاز N2O
گاز N2O
                     

گاز N2O

       

گاز n2o

گاز n2o یا گاز خنده که در گذشته به هوای صانعی معروف بود در سال 1774 توسط جوزف پریستلی با پاشیدن نیتریک اسید بر روی براده های آهن تهیه شد. در سال 1844 هوراس ولز با توجه به اینکه قرارگرفتن در معرض گاز n2o منجر به کاهش توانائی های سمعی و بصری و مهارت های حرکتی فرد در کوتاه مدت می شود به اثر ضد درد بودن گاز n2o در عمل های جراحی و پزشکی پی برد. گاز n2o با نام های گاز خنده ، گاز بیهوشی نیز میشناسند. گاز نیتروس اکساید همان گاز نیتروس اکساید یا نیتروز اکسید یا امثال این کلمات یاد میشود.

مهم‌ترین کاربرد گاز n2o برای ساخت آمونیاک از طریق فرایند هابر (Haber) است. آمونیاک معمولاً برای تولید کود و مواد تقویتی و اسید نیتریک استفاده می‌شود. گاز نیتروژن همچنین به‌عنوان پرکننده بی اثر، در مخزنهای بزرگ برای نگهداری مایعات قابل انفجار، در هنگام ساخت قطعات الکترونیک مانند ترانزیستور، دیود و مدار یکپارچه و همچنین برای ساخت فلزات ضد زنگ استفاده می‌شود. نیتروژن همچنین به صورت ماده خنک کننده، برای هم منجمد کردن غذا و هم ترابری آن، نگهداری اجساد و یاخته‌های تناسلی (اسپرم و تخم مرغ)، و در زیست‌شناسی برای نگهداری پایدار از نمونه‌های زیستی کاربرد دارد.

از گاز n2o با نام  گاز خنده یا گاز بیهوشی یاد میشود که کاربرد گاز بیهوشی در زمان عمل های بیمارستانی و از گاز خنده در طنزهای تلوزیونی مورد استفاده قرار می گیرد.

n2o

کاربرد های گاز n2o

1. استفاده از گاز n2o در پزشکی برای تسکین درد و بیهوشی
2. استفاده از گاز نیتروز اکساید در دستگاه های شناسائی و آنالیز مواد از جمله دستگاه جذب اتمی
3. استفاده از n2o در موتورهای راکت
4. استفاده از n2o در موتورهای احتراق داخلی
5. استفاده از n2o در بسته بندی مواد غذائی بویژه لبنیات برای جلوگیری از رشد باکتری
6. استفاده از n2o در تولید نیمه هادی ها
7. استفاده از گازn2o در بنگاه های شادی و خنده

اثرات قلبی عروقی گاز n2o

تاثیرات نیتروس اکسید برروی قلب و عروق شبیه گاز co2 بوده و باعث تضعیف مستقیم میوکارد میگردد اما چون تحریک سیستم سمپاتیک رانیز بهمراه دارد این اثر تضعیفی دیده نمی شود مگر در مواردیکه قلب دچار نارسائی در خون رسانی عروق کرونر و یا نارسائی احتقانی قلب باشد همچنین نیتروس اکسید باعث افزایش فشار خون ریوی شده که در بیماران با زمینه افزایش فشارخون ریوی مثل بیماری COPD این مشکل بارزتر و باعث اختلال در اکسیژن رسانی بافتی در اثرافزایش شنت میتواند بشود.

اثرات سیستم عصبی گاز نیتروس اکساید

N2O بطور متفاوت باعث کاهش انتقال پیام عصبی از هسته های تالاموس شده و تأثیرات برانگیختگی ناشی از درد با مصرف N2O  تضعیف میشود. گاز N2O باعث گشادی عروق مغز شده وبا وجود کمترین تأثیر بر متابولیسم مغز، افزایش فشار داخل مغز رخ خواهد داد که البته افزایش تهویه بخوبی میتواند با این اثر مقابله کند لیکن در بیماران با افزایش قابل توجه فشار داخل مغز مثلا بعلت تومور بهتر است تا قبل از باز شدن کرانیوم از آن استفاده نشود.

اثرات N2O برروی دیگراورگانهای بدن

گاز N2O باعث افزایش فعالیت عضلات اسکلتی شده اما تأثیری بر عملکرد داروهای شل کننده عضلانی نخواهد داشت. این گاز بر عملکرد کار کلیه تأثیرمستقیمی نداشته، فیلتراسیون گلومرولی، قدرت تغلیظ ادرار و کلیرانس کلیوی را تغییر نخواهد داد در کبد نیز متابولیسم نداشته و البته میتواند توسط باکتریهای روده ای در فرآیند احیاء قرارگرفته و باعث ایجاد رادیکالهای آزاد کند و از این رهگذز لیپید پراکسیدازها بوجود آید.

گاز نیتروز اکسید میتواند با غیر فعال کردن ویتامین B12 باعث اختلال عملکرد آنزیم متیونین سنتتاز شده و علائم کمبود ویتامین B12 را مانند آنمی مگالوبلاستیک بوجود آورد البته این موضوع در مصرف بیش از 24 ساعت و یا مکرر در یک هفته بوجود آید و در بیماران جراحی مصرف برای بیهوشی باعث جنین اختلالاتی نمیشود مگر در افراد بسیار ضعیف، حامله، اشکال در بهبود زخم و عفونتهای خیلی شدید که توصیه به مصرف آن نشده است.

کپسول گاز n2o

فروش گاز n2o

گاز n2o وارداتی با خلوص 99.9999% 99.9995% ،99.999% معمولا در سیلندرهای 20 , 40 , 50 , 80 , 120  لیتری و با فشار 150 , 180 , 200 , 300  بار به همراه سرتیفیکیت (شناسنامه) شرکت تولید کننده عرضه میشود. همچنین گاز n2o داخلی با خلوص 99.999% ، 99.99% در سیلندرهای 5، 10 ، 40 ، 50 لیتری عرضه میشوند.
N2O یک گاز وارداتی است و معمولا در سیلندرهای 50 لیتری به فروش می رسد .
N2O بدلیل مایع بودن فشار بالائی ندارد و هر سیلندر 50 لیتری گاز نیتروس اکساید حاوی تقریبا 20 کیلوگرم گاز است.
N2O با خلوص 99.999% گرید 5 ، 99.99% گرید 4 ، 99.9% گرید 3 و 99.8% گرید 2.8 به فروش می رسد.
سیلندرهای N2O یکپارچه آبی سیر می باشند.
سیلندر n2o دارای شیر راست گرد می باشد .
شیر سیلندر n2o معمولا DIN6 و BBC می باشد.

خواص فیزیک و‌ شیمیایی گاز N2O

گاز N2O ولکول آن خطی بوده و در صنعت با حرارت دادن نیترات آمونیوم تا 270 درجه سانتی‌گراد به دست میاید. البته در این فرایند برخی گازهای دیگر مانند CO, CO2, NO و NO2 نیز تولید می‌شود که در مراحلی بسیار حساس و دقیق، ناخالصی آن گرفته و در سیلندرهای مخصوص آبی‌رنگ ارائه می‌شود.

به دلیل حرارت بحرانی بالائی که دارد (حدود 36 درجه سانتی‌گراد) در درجه حرارت هوای اتاق (21 درجه سانتی‌گراد) با فشار 745psig یا 50 اتمسفر به‌صورت مایع در سیلندر موجود است و تا وقتی مایع وجود دارد این فشار حفظ خواهد شد. نقطه انجماد آن برابر منفی 90.81 درجه سانتی‌گراد و نقطه جوشش منفی 88.48 درجه سانتی‌گراد است.

دیگر کاربردهای گاز N2O

• گاز N2O در تولید نیمه هادی ها هم کاربرد دارد و به عنوان منبعی برای گاز اکسیژن در روش رسوب دهی شیمیایی بخار (CVD) سیلیکون اکسی نیترید و یا سیلکون به کار می رود.
• نیتروس اکساید به عنوان اکسید کننده در موتورهای موشک استفاده می شود.
• N2O به عنوان اکسید کننده در سوخت موتور ماشین های مسابقه برای افزایش قدرت استفاده می شود.
• N2O به عنوان گاز افزودنی غذا پذیرفته شده و به عنوان گاز پیشران اسپری آئروسل استفاده می شود.
نیتروس اکساید و گاز انتونوکس در کشور تولید می شود و نیتروس اکساید در کپسول های آبی رنگ 10لیتری، 20 لیتری و 40 لیتری و گاز N2O در کپسول های 20 لیتری به بازار عرضه می شوند . جهت خرید گاز گازN2O و یا گاز ترکیبی نیتروس اکساید می توانید بامجموعه ابزار نامی (تهران گاز) تماس حاصل نمایید.

پرینت صفحه
021-66757125