دی اکسید گوگرد چیست؟ تعریف ، فرمول و موارد استفاده

دی اکسید گوگرد چیست؟ تعریف ، فرمول و موارد استفاده
دی اکسید گوگرد چیست؟ تعریف ، فرمول و موارد استفاده
                     

دی اکسید گوگرد چیست؟ تعریف ، فرمول و موارد استفاده

       

دی اکسید گوگرد چیست؟ یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در مقادیر کمی در جو یافت می شود و پیشرو اصلی اسید سولفوریک است. در این درس ، ما در مورد فرمول و ساختار دی اکسید گوگرد ، عملکردهای آن و تأثیر آن بر سلامتی و محیط ما صحبت خواهیم کرد.

دی اکسید گوگرد چیست؟

این بو است و می تواند خطرناک باشد. این می تواند انواع مختلفی از مشکلات ایجاد کند. همچنین این ماده اصلی برای ساخت اسید سولفوریک به نام “پادشاه مواد شیمیایی” است زیرا این ماده شاید به عنوان پرکاربردترین ماده شیمیایی صنعتی روی کره زمین باشد.

بیشتر بخوانید : گاز so2

افراد هنگام صبح اتومبیل خود را با دی اکسید گوگرد تداخل می کنند و می توانند بوسیله برخورد مسابقه از آن بو استفاده کنند. در این درس ، ما در مورد تعریف ، فرمول ، کاربردها و مشکلات مربوط به دی اکسید گوگرد بحث خواهیم کرد.

دی اکسید گوگرد یک گاز محلول در آب و بی رنگ است که هنگام سوختن گوگرد تشکیل می شود. دی اکسید گوگرد قابل اشتعال نیست ، اگرچه هنگام قرار گرفتن در معرض محیط اکسیژن ، به تری اکسید گوگرد انتقال می یابد. سمی است و بوی قوی دارد. دی اکسید گوگرد به طور طبیعی در طی فعالیت آتشفشانی رخ می دهد و در هنگام گرم شدن مواد حاوی گوگرد مانند سوزاندن زغال سنگ یا روغن یا ذوب فلز به عنوان پسماند تولید می شود. این آلاینده قابل توجه است و در حال حاضر یک تهدید زیست محیطی محسوب می شود.

ترکیب شیمیایی

دی اکسید گوگرد یک مولکول خم شده با پیوندهای کووالانسی قطبی بین یک اتم گوگرد و دو اتم اکسیژن است. فرمول شیمیایی SO2 است. این گامی به سوی تبدیل گوگرد ، اکسیژن و آب به اسید سولفوریک است.

دی اکسید گوگرد

مولکولهای اکسیژن آزاد با دی اکسید گوگرد که توسط اکسیداسیون مواد حاوی گوگرد حاصل می شود ترکیب می شوند تا تری اکسید گوگرد (SO3) تشکیل شوند. این مولکول به طور ایده آل برای جذب آب و تبدیل شدن به اسید سولفوریک (H2 SO4) ساخته شده است ، که همچنین اصلی ترین کاربرد صنعتی دی اکسید گوگرد است.

استفاده از دی اکسید گوگرد

دی اکسید گوگرد ماده اصلی یکی از مواد شیمیایی رایج در سراسر جهان یعنی اسید سولفوریک است. با داشتن بیش از 180 میلیون تن از آن در سال ، اسید سولفوریک تقریباً در هر صنعت کاربرد دارد. این ماده در تولید فولاد ، کود ، دارو ، سوخت ، باتری ، کاغذ ، پلاستیک و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود.

دی اکسید گوگرد همچنین یک محصول پرکاربرد کنترل آفات ، ماده نگهدارنده در بسیاری از غذاهای خشک شده و ماده سفید کننده است.

می توان از آن برای ضد عفونی کردن مواد مانند چوب یا نی و همچنین به عنوان ماده بخاری برای از بین بردن حشرات و سایر آفات استفاده کرد. در میوه های خشک ، دی اکسید گوگرد رشد باکتری ها را مهار می کند و دوره طراوت را طولانی می کند.

تأثیر روی گیاهان

دی اکسید گوگرد حداقل می تواند دو گیاه را تحت تأثیر قرار دهد. مورد اول با تأثیر مخرب در فتوسنتز است. این باعث می شود روزنه های گیاه باز شود و برگ ها از بین بروند. بعضی از گیاهان نسبت به بقیه نسبت به تأثیرات دی اکسید گوگرد حساس هستند و باعث کاهش کیفیت یا کمیت عملکرد محصول می شود.

راه دوم که دی اکسید گوگرد بر گیاهان تأثیر می گذارد با تبدیل شدن به اسید سولفوریک در هنگام ترکیب شدن با اکسیژن و مولکول های آب موجود در جو است. این انتقال طبیعی می تواند باران اسیدی و دود اسیدی ایجاد کند.

رطوبت تشکیل شده در ابرها با تری اکسید گوگرد (که با قرار گرفتن دی اکسید گوگرد در محیط غنی از اکسیژن تولید می شود) در هوا مخلوط می شود ، باران اسید سولفوریک ایجاد می کند.

اگرچه فعالیت آتشفشانی در سراسر جهان دی اکسید گوگرد زیادی را به هوا می فرستد ، منابع اصلی دی اکسید گوگرد در سراسر جهان بسیاری از فرآیندهای تولیدی و عملیاتی است که شامل گرم کردن مواد حاوی گوگرد است.

پرینت صفحه
021-66757125